E-learning a PowerPoint

Dodane przez Tomasz - sob., 05/19/2018 - 14:16

E-learning a PowerPoint

Porównując moją pracę w UK, gdzie szkolenia zdalne są bardzo rozwinięte, oraz patrząc na rozumienie i szacunek dla e-learning developerów w Polsce mam pewne przemyślenia, którymi chciałbym się z Wami podzielić. 

Po pierwsze-szacunek i zrozumienie.

W Wielkiej Brytanii większość dużych firm ma świadomość kosztów szkoleń tradycyjnych i dlatego kursy e-learningowe są jedyną właściwą alternatywą. Poza aspektem finansowym bardzo ważna jest gwarancja przekazania wiedzy. W swojej karierze dewelopera widziałem jak bardzo duże firmy decydują się na zlecenie dużych szkoleń e-learningowych dopiero post factum. Jak to rozumieć? Miałem okazję pracować nad bardzo dużym projektem dla firmy zajmującej się obsługą linii wysokiego napięcia. Podczas jednej z napraw doszło do śmiertelnego wypadku. Osoba wspinająca się na słup dotknęła linii wysokiego napięcia i została spalona przez wysokie napięcie. Pracodawca dbając o bezpieczeństwo innych pracowników postanowił zamówić szkolenie, które wyjaśniało wszelkie zasady związane z przepływem prądu oraz konserwacją linii wysokiego napięcia. Oczywiście jest to również pewna forma zabezpieczenia dla pracodawcy.

Po drugie-problemy z rozpoznawalnością i brak świadomości.

Moje doświadczenia na rodzimym gruncie niestety wskazują na to, że e-learning dla wielu osób kojarzy się z przesyłanym za pomocą e-mail'a pdf-em lub plikiem powerpoint. Wskazuje to na bardzo słabą rozpoznawalność profesjonalnych szkoleń e-learning a tym samym brak świadomości jak dużo pracy należy poświęcić na przygotowanie szkolenia oraz jakie osoby są lub powinny być zaangażowane w proces produkcji. Niestety w Polsce nie ma jeszcze dobrej praktyki uczenia młodych ludzi samokształcenia. Oczywiście nieliczne szkoły wykorzystują systemy LMS ale moje doświadczenia wskazują na niechęć rozwoju, brak czasu oraz lęk przed krytyką. 

Po trzecie-jakie są zatem różnice?

W większości przypadków interaktywne kursy online podobnie jak dokumenty powepoint bazują na slajdach. Zarówno kurs interaktywny jak i prezentacja mogą mieć określony wymiar, mogą zawierać audio, video czy też osadzone strony www. Więc czym się różnią? Kursy interaktywne, które dostarczane są na platformy LMS zazwyczaj dostarczane są w formacie SCORM, który jest standardem w przypadku produkowania produktów e-learningowych. Zaawansowane szkolenia posiadają animacje oparte o interakcje lub zmienne, dzięki którym można stworzyć wielowątkowość szkolenia w oparciu o dobre lub złe decyzje użytkownika. Większość szkoleń posiada również osadzone wewnątrz kursu testy wiedzy a odpowiedzi na pytania w nich zawarte zapisują się w systemie LMS, na którym szkolenie zostało umieszczone. W przypadku PPT nie jest potrzebna wiedza programistyczna, w przypadku projektowania zaawansowanych szkoleń e-learningowych już tak. W przypadku prezentacji PowerPoint nie mamy wpływu na to jak i czy w ogóle użytkownik zapoznał się z treścią zawartą w prezentacji. W kursach e-learningowych możemy decydować kiedy i jaka porcja wiedzy będzie się pojawiać a testy wiedzy umożliwią sprawdzenie skuteczności szkolenia. Tworząc kurs interaktywny, produkujesz tak naprawdę oprogramowanie, które może być dostępne za pomocą systemu LMS, strony internetowej czy też będzie uruchamiane z płyty DVD.

Podsumowanie.

O ile w przypadku prezentacji PowerPoint nie jest nam potrzebna większa wiedza o tyle w przypadku kursu interaktywnego często potrzebne jest zaangażowania większej ilości osób z różnych dziedzin. Zwykła prezentacja będzie użyteczna w przypadku gdy chcemy dotrzeć do mniejszej liczby osób lub do osób, które nie mają dostępu do systemu LMS. pamiętajmy, że prezentacja nie da nam możliwości sprawdzenia wiedzy użytkownika/pracownika i zapisania wyników egzaminu w systemie LMS.